עגלת קניות
ריקה כרגע
דצמבר 06, 2020

עובש בתוך המזגן - איך מנקים אותו ואיך מונעים ממנו להתפתח?

רובנו מודעים היטב לסכנות שבשאיפת עובש, בייחוד במקום הנפוץ ביותר שבו הוא מופיע – בחדר המקלחת, ואנו עושים את מיטב יכולתנו להמנע ממנו, בפעולות כמו ייבוש וילון המקלחת והחלפתו על בסיס תדיר, או בדיקת רטיבות בקירות. עם זאת, אנשים רבים אינם מודעים לכך כי עובש עשוי להיווצר גם במקומות אחרים, כאלה שאנו נמצאים בקרבתם על בסיס יומיומי, ולהיות אף מסוכן יותר מהעובש שאותו אנו רואים בחדר המקלחת. אחד מהמקומות הללו, למרבה הפלא, הוא המזגן הביתי, ובשונה ממה שנהוג לחשוב – מדובר בסוג מסוכן ביותר של עובש. מדוע מדובר בעובש מסוכן, איך הוא נוצר וכיצד ניתן לטפל בו ולמנוע ממנו להצטבר שוב במזגן? לפניכם כל מה שצריך לדעת בנושא.


למה ואיך נוצר עובש בתוך המזגן?

ככל עובש, גם עובש במזגן נוצר בשל חשיפה לסביבה רטובה או מלאה בלחות. למעשה, העובש נמצא בכל מקום סביבנו, שכן לנבגים יש יכולת להתעופף באוויר ולהידחף על ידי הרוח למגוון של מקומות שונים – כשהנפוץ שבהם הוא מערכת המיזוג. מטבע הדברים, ובשל דרך פעולתם, מזגנים הם מכשירים המתאפיינים בלחות גבוהה תמיד. אותה לחות, בשילוב עם אבק ולכלוך שהצטברו בתעלות המיזוג, מהווים תנאים אידיאליים להיווצרות של עובש. בנוסף, חשוב לזכור כי מדינת ישראל מתאפיינת באחוזי לחות גבוהים ברוב חודשי השנה, כך שגם תנאי מזג האוויר עצמו מעודדים התפתחות של עובש והעברתו ממקום אחד לאחר.

עובש בתוך המזגן


מהן הסכנות הכרוכות בשאיפת אוויר הנגוע בעובש?

עובש הוא סכנה בריאותית ממשית וחד משמעית, ושאיפה של עובש עשויה לגרום לשלל בעיות בריאותיות. מטבע הדברים, אנשים אשר חולים במחלה כלשהי, במיוחד מחלות המערבות את מערכת הנשימה, או שמערכת החיסון שלהם מוחלשת, יהיו מצויים בסכנה בריאותית גדולה יותר אם ייחשפו לעובש. אנשים הסובלים מאלרגיות, למשל, עשויים לפתח גם תגובה אלרגית ישירה לעובש, ולהתדרדר במהירות למצב מסכן חיים בעקבות שאיפה שלו. כמו כן, חולי סרטן, אנשים שחולים במחלות אוטואימוניות וחולים קשים אחרים, עשויים גם הם לפתח תסמינים קשים בעקבות חשיפה לעובש ומצבם, גם אם יציב עד לאותו הרגע, יכול להחמיר במהרה. על אף שקבוצות אוכלוסייה אלה נמצאות בסיכון בריאותי מוגבר באם ייחשפו לעובש, יש להדגיש כי שאיפה של עובש מסוכנת מאוד גם עבור אנשים בריאים, ועלולה לגרום בין היתר למצבים הבאים:

  • זיהומים בדרכי הנשימה העליונות – בשנת 2004, נערך מחקר על ידי המכון לרפואה, שמצא כי זיהומים אלה עשויים לגרום לדלקת ריאות ולהחרפת התסמינים בקרב חולי אסתמה.
  • אלרגיות, אסתמה וברונכיטיס – שאיפת עובש עלולה לגרום להיווצרות של אלרגיות, אסתמה וברונכיטיס גם בקרב אנשים בריאים, שלא סבלו ממצבים אלה טרם שאיפת העובש.
  • התפתחות של מחלות שונות – העובש מתנהג כך שהוא "אוכל" והורס את המצע שעליו הוא מצוי – גם כאשר הוא נמצא בתוך גוף האדם. כאשר אנו שואפים עובש, הנבגים למעשה חודרים לגוף ומוצאים מצע שעליו הם יוכלו להתפתח ולשגשג. במצבים בהם מערכת החיסון אינה מצליחה להשתלט על העובש ולהשמידו, עניין זה יכול לגרום לשלל בעיות בריאותיות, חלקן קשות מאוד ומסכנות חיים.


כיצד ניתן למנוע הצטברות של עובש במזגן?

כפי שניתן לראות, עובש שמצטבר במזגן הוא מצב מסוכן ביותר, אותו חשוב מאוד למנוע מראש. להלן מספר דרכים יעילות שיוכלו לסייע לכם במניעת הצטברות של עובש במזגן:

  • עשו שימוש במצב "אוורור" – הלחות הקיימת באוויר מצטברת בתוך המזגן. מסיבה זו, לפני שמכבים את המזגן, יש להעבירו למצב של אוורור למשך כרבע שעה. במצב אוורור המדחס למעשה נמצא במנוחה ואינו עובד, עניין המאפשר לשחרר את הלחות שהייתה כלואה במזגן ולמנוע הצטברות של לחות בתעלות האוורור.
  • התקינו בבית מטהר אוויר – כאמור, נבגי העובש נישאים באוויר וכך מגיעים לתעלות האוורור של המזגן. שימוש במטהר אוויר מסייע למנוע את הבעיה הזו, כמו גם להגן עליכם ועל בריאות הסובבים אתכם בחלל שבו הוא מותקן גם במידה והוא נגוע בעובש. מטהרי אוויר כאלה ניתן למצוא במגוון של חברות או בתי עסק שונים. חברת ATMO, למשל, מייבאת את מטהרי האוויר המתקדמים בעולם, אשר עומדים בכל התקנים הישראליים הנדרשים לעניין זה. כמו כן, החברה מספקת אחריות על כל מכשיריה ושירות ברמה גבוהה ביותר.
  • נקו את הפילטרים באופן תכוף – הפילטרים במזגן צוברים לא מעט אבק ולכלוך, המשמשים כאמור מצע נהדר להתפתחות של עובש. ניקוי של הפילטרים באופן תכוף ועל בסיס קבוע, יסייע במניעת הבעיה הזו. אם עד עתה נהגתם לנקות את הפילטרים רק לפני חג הפסח, אנו מציעים להפוך את ההרגל להרגל חודשי, במיוחד בחודשי הקיץ, בהם המזגן עובד ללא הרף. חשוב לקחת בחשבון שאם אתם עושים שימוש במים לצורך ניקוי הפילטרים, יש לייבש אותם היטב ובאופן מלא לפני שאתם מחזירים אותם למזגן, משום שפילטר רטוב הוא, כאמור, קרקע פורייה לעובש חדש.
  • נקו את סביבת המזגן באמצעות מטלית יבשה – כפי שהסברנו מעלה, לחות היא אחד הגורמים העיקריים להצטברות של עובש במקומות שונים. מסיבה זו, בעת ניקוי המזגן וסביבתו, יש לעשות שימוש באמצעי ניקוי יבשים ככל הניתן. ניתן לנגב את האבק עם מטלית, להעביר מברשת שיניים ישנה (ויבשה) בין סיבי המזגן כדי לשחרר את חלקיקי האבק שנתקעים שם, או אפילו להפעיל שואב אבק בצורה הפוכה (כך שהוא יפלוט אוויר ולא ישאב אותו פנימה) כדי להעיף חלקיקי אוויר החוצה ולנקותם. אם שטיפה במים היא הכרחית, יש לדאוג לייבש היטב את הלחות בתום פעולות הניקוי, בדיוק כמו בעת ניקוי הפילטר.


כיצד ניתן לנקות את העובש שבתוך המזגן?

אז דברנו הרבה על מניעת העובש טרם היווצרותו, אבל אם כבר הגעתם למצב של הצטברות עובש במזגן, חשוב מאוד לא רק לנקות את המזגן, אלא גם לחטא היטב אותו ואת הסביבה שלו באמצעות תרסיס ייעודי להשמדת עובש. במרבית המקרים, מדובר בתכשירים מבוססי אלכוהול, אותם ניתן להשפריץ על חלקי המזגן השונים. עם זאת, חשוב לקחת בחשבון כי כאשר כבר הבחנו בעובש במזגן – לרוב מדובר במצב מתקדם למדיי, שכן העובש שאותו אנו רואים הוא רק חלקיק קטן מהעובש שהצטבר במזגן הלכה למעשה. במצב כזה, ניאלץ להיעזר באנשי מקצוע או אף להחליף את המזגן כולו או חלקים ממנו. מסיבה זו, כמו במקרים רבים אחרים, חשוב מאוד להתרכז במניעה ופחות בטיפול בדיעבד.

 

לכל המאמרים >>
מסכים מדיניות הפרטיות     לידיעתך, באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies. המשך גלישה באתר מהווה הסכמה לשימוש זה.