עגלת קניות
ריקה כרגע
אוגוסט 25, 2020

חשיבות טיהור האוויר בממ״ד ומרתף

אין ספק כי במדינת ישראל, במצב הבטחוני בו אנו מצויים כבר עשורים רבים, חדר ממ"ד (מרחב מוגן דירתי) בבית הוא כורח המציאות. על אף יתרונותיו הרבים ויכולתו המדהימה להגן עלינו בעתות משבר או מלחמה, אין ספק כי לחדר הממ"ד גם לא מעט חסרונות, כאשר העיקרי שבהם הוא המחסור בסירקולציה – ובייחוד כאשר אנו נאלצים לשהות בממ"ד לזמן ממושך עם בני משפחה נוספים. חשוב להבין כי בניגוד לחדרים אחרים בבית, הממ"ד הוא למעשה חדר אטום לחלוטין, כך שאוויר רענן ונקי מתקשה לחדור למרחב שלו. כך, שלמרות שהממ"ד נועד למעשה להגן עלינו, חוסר הסירקולציה המאפיין את הממ"ד, לא רק שעשוי לגרום לתחושה פיזית לא טובה, אלא לסכנה בריאותית של ממש – שתתבטא לרוב בכאבי ראש, חוסר מנוחה, טשטוש, נשימה מוגברת ואף בעלייה של הדופק, קצב הלב ולחץ הדם. מסיבה זו, קיימת חשיבות גדולה לאוורור חדר הממ"ד על בסיס תכוף ולדאוג לסירקולציה טובה ואיכותית בחדר. איך עושים זאת?

לאילו סכנות אנו חשופים בממ"ד ומרתף לא מאוורר?

כאמור, הסכנה העיקרית שאליה אנו חשופים בממ"ד ומרתף היא המחסור בסירקולציה. מחסור זה עלול לגרום להצטברות של שלל אלרגנים ומזיקים אחרים בחלל החדר – וביניהם חלקיקי אבק, חיידקים, בקטריות, סוגים שונים של עשן – כמו למשל עשן סיגריות, גז אוזון, עובש ועוד. חשיפה ממושכת לכל אלה בחדר סגור, עלולה כאמור ליצור מגוון בעיות, חלקן קשות יותר וחלקן פחות. עם זאת, הסיכון העיקרי שקיים כתוצאה מחוסר התחלופה של אוויר טרי בממ"ד, נוגע בעיקר לעלייה בדו תחמוצת הפחמן בחלל החדר.

כידוע, בני אדם (ובעלי חיים באופן כללי) שואפים חמצן ופולטים פחמן דו חמצני. לכן, מטבע הדברים, כאשר מספר אנשים שוהים בחלל סגור, ובייחוד בחלל אטום כמו ממ"ד או מרתף, מהלך הנשימה שלהם גורם להתהוות רמות גבוהות של דו תחמוצת הפחמן בחדר. על פי כל התקנים הבינלאומיים, שהייה ממושכת בחדר בו קיים יותר מ-1% של פחמן דו חמצני, עלולה לסכן את השוהים בו באופן מהותי. במחקרים שנערכו בנושא, נמצא כי לאחר כשלוש שעות שהייה של מספר אנשים בממ"ד, עולות רמות דו תחמוצת הפחמן בחדר לכ-2% אחוזים – עניין אשר מסכן את השוהים בממ"ד מהותית.

טיהור האוויר בממד

אז כיצד ניתן לטהר את האוויר בממ"ד/מרתף?

כאמור, בשונה מחדרים אחרים בבית, הממ"ד/מרתף הוא חדר אטום מטבעו. על אף שחדר הממ"ד/מרתף מכיל לרוב חלון אחד או אפילו שניים, על מנת לשמור על אוורור טוב של החדר – יש להקפיד להותיר את החלונות בו פתוחים ברוב שעות היממה. למרבה הצער, מדובר בפתרון פחות ריאלי, ובייחוד בזמנים בהם אנו נדרשים להישאר בממ"ד/מרתף עם חלונות סגורים. איך בכל זאת ניתן לאוורר את הממ"ד/מרתף? להלן מספר שיטות שכדאי ליישם:

  • הכניסו עציצים לחדר – בשונה מבעלי החיים, מהלך ה"נשימה" של הצמחים הוא הפוך. בעוד שאנו שואפים חמצן ופולטים פחמן דו חמצני, צמחים עושים שימוש בפחמן דו חמצני בתהליך הפוטוסינתזה שלהם, ואז פולטים חמצן לחלל החדר. הכנסת עציצים לחדר, על אף שאינה משמשת כסירקולציה בפני עצמה, מסייעת בכל זאת בהורדת רמות הפחמן הדו חמצני בממ"ד/מרתף.
  • עשו שימוש בצמחים מטהרי אוויר – ישנם לא מעט צמחים אשר אינם רק מסייעים בהורדת רמות דו תחמוצת הפחמן בחדר, אלא גם בטיהור האוויר ובהיפטרות ממזהמים שונים הקיימים בו. צמחים כמו ליליום השלום, קיסוס הדרה ושרך בוסטון הם דוגמאות נהדרות לצמחים מטהרי אוויר שכדאי למקם בממ"ד/מרתף.
  • התקינו מאוורר תקרה – מאוורר תקרה למעשה "מערבל" את האוויר בחלל החדר, וכך תורם לזרימה ותחלופה טובה יותר של האוויר – ובייחוד כאשר החלונות בממ"ד/מרתף פתוחים.
  • רכשו מטהר אוויר לממ"ד/מרץף – מטהר אוויר לממ"ד/מרתף הוא הפתרון היעיל והטוב ביותר לטיהור האוויר בממ"ד/מרתף, שכן הוא מסייע בנטרול המזיקים השונים שקיימים בחדר ובטיהור האוויר בממ"ד/מרתף באופן כללי.


מהו מטהר אוויר?

מטהר אוויר – כשמו כן הוא. מדובר לרוב במכשיר חשמלי, אשר עוזר לסנן מהאוויר בחלל החדר מזיקים כמו נבגי עובש, אבק, חיידקים, בקטריות ועוד. על אף שכיום ישנם לא מעט מטהרי אוויר בשוק, אין ספק כי לא כל מטהרי האוויר נוצרו שווים. בעוד שיש כאלה שאכן מטהרים את האוויר בחלל החדר ברמה מסוימת, רוב מטהרי האוויר בשוק בעיקר משחררים בישום לחלל החדר, אשר משווק כ"טיהור האוויר". חשוב להבין כי ריח טוב או ריח רע, לרוב לא יהוו שום אינדיקציה לאיכות האוויר בחדר. על אף שריח רע יכול לרמז על נוכחות של מזיקים שונים באוויר, בישום חלל הממ"ד לא יפתור עבורנו את הבעיה – אלא רק יפתור את עניין הריח באופן ספציפי. מסיבה זו, ישנה חשיבות גדולה גם לסוג מטהר האוויר שאנו רוכשים לצורך טיהור האוויר בממ"ד/מרתף.

אילו מטהרי אוויר כדאי לרכוש לצורך טיהור האוויר בממ"ד/מרתף?

על מנת לוודא שאתם אכן מטהרים את האוויר בחדר הממ"ד/מרתף שלכם, חשוב מאוד לרכוש מטהר אוויר מחברה מקצועית אשר מייצרת, משווקת או מייבאת מכשירים איכותיים כאלה – כמו למשל חברת ATMO. מדובר בחברה ותיקה ומקצועית, אשר שמה לעצמה למטרה לספק ללקוחותיה פתרונות מתקדמים בתחום טיהור האוויר. החברה מייבאת מגוון מטהרי אוויר איכותיים, אשר עומדים בתקנים בינלאומיים ומסננים את האוויר בחלל שבו הם מותקנים ברמה גבוהה. מטהרי אוויר כמו אלה אשר מציעה חברת ATMO, יסייעו לכם לשמור על אוויר נקי בממ"ד/מרתף או בכל חדר אחר שבו תרצו להתקין אותם, ויבטיחו את הבריאות של השוהים בחלל החדר.

למכשירים מומלצים >>

לכל המאמרים >>
מסכים מדיניות הפרטיות     לידיעתך, באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies. המשך גלישה באתר מהווה הסכמה לשימוש זה.