עגלת קניות
ריקה כרגע
אפריל 13, 2021

זיהום אוויר בבתי הספר: כיצד הוא משפיע על התלמידים ומה ניתן לעשות בנידון?

זיהום אוויר הוא בעיה שאנו חשופים אליה כל הזמן, ובמגוון של מקומות שונים. על אף שאנשים רבים אינם נותנים על כך את הדעת, מדובר בסכנה בריאותית רצינית, אותה הציב ארגון הבריאות העולמי כבר מזמן לצד גורמי סיכון בריאותיים כמו יתר לחץ דם, עודף כולסטרול ועישון סיגריות. על אף שנהוג לחשוב כי זיהום אוויר הוא תופעה המאפיינת בעיקר את המרחב הציבורי, חשוב לדעת כי דווקא במבנים סגורים – זיהום האוויר חמור יותר, בעיקר בשל היעדר האוורור המאפיין אותם. בשל העובדה שילדינו נמצאים בבתי הספר על בסיס יומיומי, במשך שמונה שעות ביום בממוצע, אין ספק כי הם חשופים יותר לזיהום האוויר – ודווקא בשנים המשמעותיות ביותר להתפתחות שלהם. על מה בדיוק מדובר וכיצד ניתן לפתור את הבעיה? לפניכם כל מה שצריך לדעת בנושא.


מדוע זיהום האוויר בבתי הספר חמור יותר?

על פי הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה (EPA), האוויר הקיים בתוך מבנים מזוהם פי 2 ועד פי 5 מהאוויר שבחוץ, ועל פי ארגון הבריאות העולמי, 93% מהילדים עד גיל 15 שואפים אוויר מזוהם על בסיס קבוע. לאור העובדה שאת רוב שעות הלימודים, מבלים ילדי בית הספר בתוך כיתות ממוזגות שלרוב אינן מאווררות כהלכה, מדובר בנתונים מדאיגים במיוחד. פרט לגזים, לאבק ולשאר החומרים הרעילים והאלרגנים הקיימים במבנים סגורים באופן טבעי, חשוב לזכור כי כחלק מתהליך הנשימה, ילדינו נושפים פחמן דו חמצני, אשר למרבה הצער, אינו נעלם או מתנדף, אלא נאגר בחלל החדר. למעשה, במחקרים שונים נמצא כי רמת הפחמן הדו חמצני בכיתות, עלתה על הרמה הסבירה פי 1.5 ועד פי 4, במשך 87% מזמן הלימודים.

זיהום אוויר בבתי הספר


מהן הסכנות הכרוכות בשאיפת פחמן דו חמצני ומזהמים נוספים?

רמות גבוהות של פחמן דו חמצני עלולות לגרום לזיהום אוויר רציני ואף להרעלת פחמן דו חמצני – אשר עשויים להתבטא בכאבי ראש, בחילות, קשיי שינה, מחנק, קשיי נשימה ואף קשיים בלמידה ובריכוז. לא מפתיע, אם כך, שעל פי המרכז הבינלאומי לסביבה ולאנרגיה של דנמרק, נקבע כי בכיתות בהן איכות האוויר נמוכה, נרשמה ירידה של כ-30% ברמות הביצועים של התלמידים. השילוב של הרעלנים השונים הקיימים בחדר, יחד עם הרמות הגבוהות של הפחמן הדו חמצני, עשוי להסתכם לא רק בתופעות לוואי ובקשיי לימוד, אלא גם בנזקים ארוכי טווח לבריאות של ילדינו.

זיהום אוויר בבתי הספר


כיצד ניתן להפחית את רמות זיהום האוויר בבתי הספר?

אחת הדרכים היעילות ביותר לפתור את בעיית זיהום האוויר שבבתי הספר, היא להתקין בכיתות ובחללים הסגורים מטהרי אוויר. על פי מחקרים שונים, נמצא כי התקנה של מטהרי אוויר בכיתות הורידה את רמות הפחמן הדו חמצני, ושיפרה את מיקרו האקלים בפי 2 בממוצע. בכיתות בהן הותקנו מטהרי אוויר רבים או איכותיים יותר, השתפר מיקרו האקלים בפי 2.5 בממוצע. מיקרו אקלים הוא מונח המתאר לא רק רמות של מזהמים ופחמן דו חמצני, אלא כל שינוי קטן ומשמעותי בלחות, בטמפרטורה, בחי, בצמחיה, בקרקע ואף במשב הרוחות בחלל מסוים. מטהרי האוויר שהותקנו בכיתות, שיפרו את כלל הפרמטרים הללו באופן מהותי, ותרמו לסביבה בריאה ונקייה יותר עבור התלמידים.

מחקר של חברת טיון >>

לכל המאמרים >>
מסכים מדיניות הפרטיות     לידיעתך, באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies. המשך גלישה באתר מהווה הסכמה לשימוש זה.