עגלת קניות
ריקה כרגע
מאי 29, 2020

הילד חולה לעתים קרובות: איך להתמודד?


קשה לראות איך הילד שלכם הופך לטרף קל כשהצטננות תוקפת. לעתים נדמה לנו שילדים חולים כל הזמן, הנזלת הופכת לאנגינה, אחר כך לשיעול וחוזר חלילה.


תוכן עניינים:

למה הילד חולה לעתים קרובות
התדירות הסבירה להופעתן של מחלות
למה המערכת החיסונית נחלשת
כיצד לחזק את המערכת החיסונית של הילד
כיצד לרפא את הילד מהצטננות



למה הילד חולה לעתים קרובות

הצטננויות, מחלות ודלקות בדרכי הנשימה מוכרות לכולנו, אך לא כולם יודעים שהתקררות, רוחות פרצים או רגליים רטובות אינן גורמות כשלעצמן למחלות. הצטננות הגוף רק מחליש את המערכת החיסונית ומקל על גורמי הצינון לחדור אל הגוף, ואז הילד חולה.

ההצטננות מתפתחת באופן שונה בילדים. פשוט מאוד לפספס את הרגע שבו המחלה מתחילה, כי הילד לא תמיד מסוגל להסביר מה מפריע לו. נורות אדומות צריכות להידלק אם הילד מצוברח, מסרב לאכול, נראה רדום ואפאטי ולא מגלה עניין בצעצועים האהובים עליו – כל אלה יכולים לסמן על כך שהילד עומד לחלות.

 
גם אנו משתדלים להגן על הילד מפני מחלות, מחסנים אותו, מקפידים שילבש בגדים חמים, עדיין ישנן מספיק גורמים להידבקות בדלקת:

  • ילדים מתחת לגיל 7 מוגנים פחות מנגיפי ההצטננות והשפעת, כיוון שהמערכת החיסונית שלהם נמצאת בשלבי הסתגלות לסביבה.
  • ילדים באים במגע עם משטחים מלוכלכים, ולאר מכן מכניסים את הידיים לפה או משפשפים את העיניים, ובכך מסייעים לחדירת חיידקים אל הגוף.
  • דרכי הנשימה העליונות ממשיכות להתפתח בערך עד גיל 13.
  • הסיכוי להידבק גדל בקרב ילדים הלומדים בגן ילדים, במוסד טרום חובה או בבית ספר יסודי.
  • חולשתה של המערכת החיסונית גורמת לכך שילדים סובלים יותר מנזלת אלרגית ומאסתמה, מה שמעלה את הסיכון לדלקת בדרכי הנשימה העליונות.


התדירות הסבירה להופעתן של מחלות

כל עוד המערכת החיסונית מסתגלת לכל תנאי החיים, הופעה תדירה של מחלות נחשבת לנורמלית. כמובן שהרפואה מציאה פתרונות לכל גיל, אך תרופות מסוימות, בראש ובראשונה אנטיביוטיקה, עלולים להשפיע לרעה על המערכת החיסונית על ידי חיסול הן בקטריות מזיקות והן בקטריות מועילות. לכן חזרתן של מחלות ודלקות אפשרית כמה פעמים בעונה.

הפדיאטריה קובעת את הנורמות הבאות לשובן של מחלות בשנה.

גיל

מקרי מחלה בשנה

1-0

עד 4 פעמים

3-1

עד 6 פעמים

5-4

עד 5 פעמים

5 ומעלה

עד 4 פעמים

אנו ממליצים לבקר אצל רופא ילדים בכל מקרה כדי לאתר בעיות רציניות בזמן ולמנוע סיבוכים.


למה המערכת החיסונית נחלשת

בריאות הילד היא סיבה לדאגה לכל אימא, במיוחד בשנים הראשונות לחייו. לכן כבר בשלב תכנון ההיריון ההורים הפוטנציאלים צריכים להבין אילו גורמים עלולים להחליש את המערכת החיסונית של הילד:

  • בעיות תוך-רחמיות: בתוך הרחם העובר צריך לקבל את כל מה שנחוץ לו כדי להתפתח כראוי. מתחילת ההיריון ועד ללידה חשוב לשמור על שגרת ההיריון, לאכול נכון, להפסיק את כל ההרגלים המגונים, להיבדק אצל הרופא המטפל. כל זה יסייע להוריד את הסיכון לבעיות גנטיות.
  • עישון פסיבי: אדם שאינו מעשן אך עם זאת נושם עשן סיגריות בכל זאת מקבל מנת ניקוטין. לכן עישון פסיבי מסוכן הן לאם והן לתינוק בזמן ההיריון ולאחר הלידה.
  • תזונה לא מאוזנת ואכילת יתר: העובר חייב לקבל ויטמינים, מיקרו-אלמנטים ומינרלים כדי להתפתח כראוי ולחזק את המערכת החיסונית. מזון מהיר, אוכל כבד, יותר מדי ממתקים ומאכלים מקמח עושים רק רע לגוף העובר ולא מועילים לו כלל. אסור לתת לתינוק לרעוב, הוא חייב לקבל את כל החומרים המזינים שהוא זקוק להם.
  • תנאים סביבתיים לא טובים: אוויר מזוהם עלול להשפיע לרעה על הגוף המתפתח.
  • שינה לא מספקת: ילדים בגיל טרום חובה חייבים לישון בערך 12 שעות ביממה (8 שעות בלילה ועוד כמה שעות במהלך היום). מחסור בשעות שינה גורר אחריו חולשה, עייפות, מחסור באנרגיה ומערכת חיסונית מוחלשת.
  • מצבי לחץ: מתח במשפחה, חוסר הבנה בגן הילדים או בבית הספר, סכסוכים עם ילדים אחרים עלולים להתיש את הילד ולהפר את בריאותו הרגשית.
  • היעדר היגיינה אישית: ידיים שלא נשטפו בזמן הן הצעד הראשון למגע ישיר עם חיידקים ועם נגיפים.
  • אורח חיים פסיבי: ישנם הורים שמאפשרים לילדיהם לבלות זמן רב מול הטלוויזיה או המחשב. אורח חיים פסיבי ללא טיולים באוויר הצח עלול להוביל להתנוונות השרירים.
  • עומס רב: ילדים צריכים זמן פנוי שבו הם יכולים לא לעשות כלום ולבחור בעצמם מה הם רוצים לעשות. ישנם הורים שמאלצים את הילדים שלהם לחיות בקצב מואץ ורושמים אותם להמון חוגים תוך כדי התעלמות מוחלטת ממה שהילדים רוצים וצריכים. התוצאה היא עומס עצבי ופיזי שעלול להוביל למחלות תכופות.
  • הגנה מוגזמת: דאגת יתר גם עלולה לגרום להיחלשות המערכת החיסונית. לדוגמה: אימא שדואגת מדי לילדה, עוטפת אותו בבגדים חמים ושומרת עליו מפני כל עומס קטן תגרום לכל שהילד לא יתחזק והמערכת החיסונית שלו לא תוכל לעמוד מול הפתעות מזג האוויר.





כיצד לחזק את המערכת החיסונית של הילד

עונת הקור והגשמים גורמת להורים לדאגה רבה. הילד עלול להצטנן, להידבק מילדים אחרים, להרטיב את הרגליים או לחטוף חום.

הסביבה משפיעה מאוד על המערכת החיסונית. אם הילד גדל בסביבה שהאוויר בה מזוהם (מרכז העיר, קרוב לכביש סואן), מערכות ההגנה של גופו נחלשות, מה שמקל על נגיפים ועל בקטריות לחדור פנימה.

כל הורה יכול לחזק את המערכת החיסונית השברירית של הילד. לשם כך יש לדאוג לכמה תנאים.

  1. סדר בבית: כדי שהילד יפסיק לחלות בתדירות גבוהה, חדר הילדים צריך להכיל כמה שפחות "קולטי אבק" ומפיצי אלרגנים (שטיחים, בובות פרווה, רהיטים רכים, בעלי חיים). אם בדירה יש חיית מחמד אל תאפשרו לה לבלות זמן רב בחדר הילדים. לנקות את חדר הילדים עדיף בחומרי ניקוי היפואלרגניים או במים ללא חומרי ניקוי.
  2. אוורור: הפחמן הדו-חמצני נוטה להתאסף ו"לענות" את גוף האדם, ולכן רמתו באוויר צריכה להיות סבירה. אוורור יכול להיות מועיל במיוחד לפני השינה, כי כך הילד יירדם בקלות.
  3. האוויר צריך להיות לא רק צח, אלא נקי: האוורור חשוב אמנם, אך הוא אינו יעיל דיו לתושבי הערים הגדולות. מבעד לחלונות הפתוחים לחדר חודרים אבק, אלרגנים, אבקת פרחים, חיידקים, גזים מזיקים וכן הלאה. כדי שהאוויר בחדר יהיה נקי תמיד אפשר להתקין בריזר – מכשיר אוורור קומפקטי בעל פונקציית טיהור אוויר. הבריזר מטהר את האוויר הנכנס לחדר ואת האוויר שכבר נמצא בו, מאוורר את החדר גם אם החלונות סגורים ומחמם את האוויר הנכנס לטמפרטורה נוחה אם קר בחוץ. הגנה מאבק, מרעש ומרוחות פרצים יספקו לילד תנאים למנוחה מושלמת ולהבראה.
  4. היגיינה: הידיים והצעצועים צריכים תמיד להיות נקיים. לאחר כל טיול אפשר גם לנקות את חלל האף בתמיסת מלח מיוחדת לילדים כדי לחטא אותו ולהוריד את הסיכוי לחדירת חיידקים אל הרירית.
  5. חיזוק הגוף: שפיכת מים קרים על הגוף אינה מומלצת לילדים. כדי להרגיל אותם לטמפרטורות נמוכות ולחיזוק הגוף יש להשתמש במקלחת ניגודית. כך הילד יסתגל בקלות לשינויים במזג האוויר ולנופש על חוף הים.
  6. תזונה: מערכת חיסונית חזקה דורשת מינרלים, ויטמינים וסיבים תזונתיים. כל אלה קיימים בירקות ובפירות. בחודשים החמים אפשר לתת לילדים פירות, ירקות ותותים כמו שהם ובחורף – ויטמינים בהתאם למרשם של רופא הילדים.
  7. ביגוד: במקרים רבים ההורים מלבישים את ילדיהם בבגדים בשכבות רבות מדי ודואגים אם הילד מסתובב בבית ללא גרביים או בחוץ ללא כפפות. כדאי לפתח עמידות לקור מגיל צעיר. לא צריך להלביש על הילד שלוש שכבות ומעליהן מעיל שהרי ילדים הם היפראקטיביים מטבעם. שכבות רבות, הגורמות לילד להיראות כמו כרוב, עלולות לחמם את גופו יותר מדי והבגדים עלולים להירטב. במקרים כאלה הילד עלול להצטנן.
  8. סדר יום: הילדים חייבים להבין שבלילה צריך לישון וביום צריך להיות ערים. על הילד לישון לפחות 8 שעות בלילה ולכן צריך להשכיב אותו בזמן, לא יאוחר מ-10 בערב.
  9. אמבטיות שמש: טיילו עם ילדכם כמה שיותר. אמצו לעצמכם הרגל להיות עם הילד בחוץ לפחות 4 שעות ביום, אלא אם כן מזג האוויר קר מדי (פחות מ-15 מעלות צלסיוס) והרוח חזקה. בימים כאלה ניתן להגביל את משך השהייה בחוץ ל-30 עד 40 דקות, אך פעמיים ביום.


כיצד לרפא את הילד מהצטננות

ללא תשומת לב הולמת ילדים הסובלים לעתים תכופות מצינון עלולים לפתח סיבוכים כגון:

  • ברונכיטיס
  • אדנואידים (שקדי האף)
  • סינוסיטיס
  • דלקת שקדים
  • דלקת אוזניים
  • תגובות אלרגיות

ילד המראה תסמינים של צינון ושפעת, במיוחד בעונה הקרה של השנה, צריך לשתות תה חם. לתה ניתן להוסיף פתל, פרי התרזה, לימון, זנגביל ודבש. שתייה חמה מאפשרת לגוף לסלק במהירות את כל הרעלנים ולהנמיך את חומו.

שינה טובה, שתייה חמה ומיקרו-אקלים אופטימלי – השיטות הפשוטות והנגישות ביותר למניעת צינון.

אם הילד מנוזל אפשר לבצע שאיפת אדים. היא תעזור להיאבק בנגיפים בשבים המוקדמים ביותר של הצינון או השפעת. כל מבוגר זוכר איך ההורים היו מושיבים אותנו מול סיר עם תפוחי אדמה שכרגע בושלו ומכסים אותנו בשמיכה כך שננשום את האדים.

הטיפול הפופולרי כיום בקרב הורים רבים הוא שאיפת אדים של שמנים אתריים. לסיר של מים חמים מוסיפים כמה טיפות של שמן קוטל חיידקים (ציפורן, לבנדר, קלנדולה), ונותנים לילדים לנשום את האדים הריחניים והמרפאים. במקומם של שמנים אתריים ניתן להשתמש בחליטות של מצחי מרפא כגון קמומיל, לבנדר, אורגנו, מנטה וכו'.

כדי באמת לשמר את המערכת החיסונית ולהיפטר מהר מהמחלה יש להישמע אך ורק להמלצות הרופא המטפל.

אם ילדכם חולה לעתים קרובות, מהרו לחזק את המערכת החיסונית שלו ולפנות למומחה בזמן. בצעו את כל הטיפולים אך ורק לפי הוראת הרופא ואז ריפוי הצינון יוביל לתוצאה חיובית.


לכל המאמרים >>
מסכים מדיניות הפרטיות     לידיעתך, באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies. המשך גלישה באתר מהווה הסכמה לשימוש זה.