עגלת קניות
ריקה כרגע
מרץ 21, 2021

מהי אלרגיה: מהמגע הראשון עם האלרגן ועד למאבק בהלם אנפילקטי

חוסר היכולת להריח פרחים, ללטף את חיית המחמד האהובה או לאכול משהו טעים יכול לעצבן אפילו את האדם הרגוע ביותר. לפי ארגון הבריאות העולמי, 40% מבני האדם על כדור הארץ לא מסוגלים ליהנות מכל אלה בגלל סיבה אחת: אלרגיה


תוכן עניינים:

מהי אלרגיה?
עקרון הפעולה של המערכת החיסונית
איך זה קורה – תגובה לגירויים
מהן הסיבות לאלרגיה?
תסמינים אלרגיים. איך לזהות אלרגיה
איך "לתפוס" אלרגן? אבחון אלרגיה
עזרה ראשונה במקרי אלרגיה
סוגים של אלרגיות
סוגים של תגובות אלרגיות
איך מרפאים אלרגיה? טיפול מונע

 


מה טומנת בחובה הסכנה הזו? כיצד היא פועלת? אילו הגנות קיימות? בואו נברר.


מהי אלרגיה?

אלרגיה היא תגובה לא טיפוסית של המערכת החיסונית לגירויים, לחיידקים ולווירוסים. המערכת החיסונית שומרת על הרכב קבוע של הגוף ברמה התאית והמאקרו-מולקולרית ומונעת חדירתם של גופים זרים.

חומרים מזיקים יכולים לא רק לחדור את גופינו מבחוץ, אלא גם להיווצר באופן עצמאי בתוכנו עקב מחלות שונות. המערכת החיסונית מתמודדת איתם בכוחות עצמה.

מהי המערכת החיסונית? אם לפשט, היא נראית כך:

  • אברי המערכת החיסונית: הטחול ובלוטת התימוס
  • בלוטות לימפה
  • תאי דם – לימפוציטים ונוגדנים, שהם תאים מיוחדים שהמערכת החיסונית מייצרת כדי להילחם בבקטריות שחדרו אל הגוף


עקרון הפעולה של המערכת החיסונית

כשחומרים מזיקים (אנטיגנים) חודרים אל תוך הגוף, המערכת החיסונית לומדת את המבנה שלהם ומייצרת נוגדנים מיוחדים (אימונוגלובולינים) על מנת לסלק את החומרים הספציפיים האלה. לכל בקטריה ונגיף מיוצר נוגדן מיוחד. את ההגנה הזו מייצרים הלימפוציטים מסוג B, הנמצאים בבלוטות הלימפה. קיים גם סוג שני – לימפוציטים מסוג T. הם משמידים את התאים הנגועים באנטיגנים.

האימונוגלובולין, שתפקידו להגן מפני אלרגנים, אותם גופים הגורמים לאלרגיה, קיים אצל כולנו. אצל אנשים הנוטים לסבול מאלרגיות רמתו מעל לרמה הסבירה.


איך זה קורה – תגובה לגירויים

  1. האלרגן חודר לתוך הגוף. זה יכול להיות כל דבר, מאבקה של פרחים לקוסמטיקה.
  2. כמות גדולה של אימונוגלובולין IgE מיוצרת לנטרול הגופים הזרים. לכל סוג של אלרגן יש נוגדן מיוחד.
  3. לאחר מכן ה-IgE מתחבר לתאי פיטום או לבאזופילים.
  4. החיבור עם הבאזופילים עובר יחד עם זרימת הדם והחיבור עם תאי הפיטום נשאר במקום. כך מערכת החיסון לומדת את מבנה האלרגן ומתכננת תגובת נגד.
  5. כשהאלרגן חודר לגוף שוב החיבורים האלה יוצרים הגנה מיוחדת בשם היסטמין. החומר הזה גורם לעוויתות בשרירי המעיים, בסימפונות ובקיבה, מוריד את לחץ הדם על ידי הרחבת הנימים ומעורר נפיחות. כך הגוף מגיב לאלרגן שבתוכו.




מהן הסיבות לאלרגיה?

למה אלרגיה מופיעה? נאמר תחילה שהסוגיה הזו עוד לא נחקרה עד הסוף, אך ממה שכבר הספקנו ללמוד אנו יודעים שאלרגיה היא תגובת נגד של הגוף לחומרים מסוימים. בדרך כלל הגורמים הם:

  • אבקה של פרחים
  • פרווה של חיות מחמד
  • אבק
  • נבגים של פטריות ושל עובש
  • מוצרים כימיים
  • תכשירים רפואיים
  • עקיצות חרקים
  • חומרים סינטטיים

כדאי לזכור שישנם אנשים עם נטייה מולדת לאלרגיות. אם היא קיימת אצל אחד ההורים, סיכוייו של הילד לסבול מאלרגיה גדולים ב-30%, ואם לשני ההורים קיימת הנטייה הזו – אז ב-70%.

אלרגיה נרכשת לאחר מגע קבוע ואינטנסיבי עם האלרגן. למשל: אלרגיה לשוקולד עלולה להופיע אצל מי שאוכל אותו בכמויות גדולות.


תסמינים אלרגיים. איך לזהות אלרגיה

תגובת הגוף תלויה באזור שבו קרה המגע עם האלרגן. אם היה מגע בעור, הגוף יגיב בפריחה, בכתמים אדומים, בגרדת או בשלפוחיות. אם האלרגן חודר לדרכי הנשימה, התגובה יכולה להיות קוצר נשימה, מחסור באוויר, שיעול או תחושת כובד בבית החזה. במקרים רבים מופיעה נפיחות בשפתיים, בצוואר ובלשון, בעוד העיניים יכולות לסבול מבצקת ומאדימות. האף עלול לגרד. התגובה הקשה ביותר היא בחילה והקאות. ייתכנו שלשולים.

אך דבר מהמוזכר לעיל לא משתווה להלם אנפילקטי. זוהי תגובת בזק של הגוף המלווה בהפרשה של כמויות גדולות של היסטמין. זרם הדם מופר: תחילה הזרם ההיקפי, ולאחר מכן גם המרכזי. העור נעשה קר ולח. ההפרה בזרם הדם מובילה לתחושת לחץ, לבעיות בהטלת שתן ולקוצר נשימה.

הלם אנפילקטי במקרים רבים מלווה בסחרחורות ובעלפונות. תגובה כזאת של הגוף קורה במיוחד לאחר עקיצות של חרקים או לאחר הזרקות תת-עוריות. ההלם מתחיל מכאב חד במקום המגע, מתלווה בגירוד חזק וירידה בלחץ הדם. כשמדובר בהרעלה, הכול מתחיל מכאבי בטן שעלולים להיות מלווים בהקראות, בשלשולים ובבצקות בלוע ובחלל הפה.

הלם אנפילקטי הוא תופעה מסוכנת למדי ועלולה לגרום למוות אם לא מוגש סיוע רפואי בזמן.

איך "לתפוס" אלרגן? אבחון אלרגיה

הדבר הראשון שבטוח צריך לעשות הוא לפנות לרופא. אם מתעורר חשד לאלרגיה, אבל אתם לא יודעים מה גורם לה, אל תדחו את הביקור בבית החולים.

חובה להבין כיצד חדר האלרגן לגופכם. לשם כך קיימים כמה צעדים שהזול והפשוט בהם הוא בדיקת עור.

הזמן הממוצע לקבלת התוצאות של בדיקת העור הוא 15 עד 20 דקות.

הפרוצדורה עצמה מהווה הזרקת אלרגנים לתוך העור, כדי לראות אילו מהם גוררים תגובה מצד הגוף. את הבדיקה מבצעים על הזרוע או על הגב של הנבחן. העור מחולק לאזורים ממוספרים כשכל אזור מקבל טיפת אלרגן. לאחר מכן, הכול פשוט: אם האזור מתחיל להתנפח ולהאדים, לגדול ולצאת מהגבולות המקובלים תוך 15 עד 20 דקות, סימן שמדובר באלרגן שעורר את תגובת הגוף.

כדאי לא להשתמש בתרופות נגד אלרגיה במשך יומיים לפני הבדיקה, כי הן עלולות להשפיע על התוצאות ולהפוך את הבדיקה ללא יעילה.

אם אין באפשרותכם לבצע את הבדיקה או שהבדיקה לא מראה דבר, ניתן לעשות בדיקת דם כדי לבדוק את כמות האימונוגלובולין IgE. ישנה גם בדיקה כללית האומדת את כמות הנוגדנים בגוף ובדיקה מיוחדת שמראה כמה IgE מיוחד יש בדם. השיטה השנייה נפוצה במיוחד לגילוי תגובות אלרגיות לסוגי מזון שונים.

שיטה נוספת היא אפליקציה על העור. היא מתאימה לאבחון תגובות העור, כמו דלקות או אקזמה. לוחיות מתכת מיוחדות, שקוטרן לא עולה על סנטימטר, נצמדות לאלרגן ומוצמדות לגב הנבחן למשך יומיים. אם אין תגובה, הנבדק נשלח לבדיקה של יומיים ללא הלוחיות כדי לוודא שלא מדובר בתגובה איטית של הגוף. בזמן הזה אסור להתקלח או לעשות אמבטיה, כי העור שנבדק חייב להיות יבש כל הזמן.

אם דבר לא עוזר או שהתוצאות לא מספקות נתונים ברורים, עוברים לדגימות הגורמות לגירוי. אלה דגימות המתבצעות בבית החולים תחת השגחת רופא וכוללות צריכת מוצרי מזון, העלולים לעורר תגובה אלרגית. האלרגן מוחדר לתוך הגוף ואם ישנה תגובה, הבדיקה מופסקת והרופאים עוברים לטיפול בבעיה.


עזרה ראשונה במקרי אלרגיה

אם אתם חשים בצריבה או בגירוד בעור, גודש פתאומי באף או תסמיני אנגינה, אם אתם מתעטשים הרבה וקיים סיכוי לתגובה אלרגית, בצעו את הפעולות הבאות:

  1. שטפו את מקום המגע האפשרי עם האלרגן בעור, באף או בחלל הפה במים פושרים.
  2. אם נעקצתם על ידי חרק והעוקץ נשאר, הוציאו אותו.
  3. סלקו את האלרגן אם הוא נמצא לידכם (פרחים, חיות מחמד), העבירו את הגורם למקום אחר או צמצמו את המגע אתו.
  4. שימו על העור תחבושת שהורטבה במים קרים.
  5. השתמשו בתרופה נגד אלרגיה.
  6. אם מצבכם לא השתפר או אם הורע לכם, הזמינו אמבולנס או סעו לבית החולים בעצמכם, אם אתם מסוגלים לעשות זאת.

במקרה שהסימפטומים מצביעים על תגובה אלרגית חריפה המלווה בתוצאות חמורות כגון אדמומיות בחלקים גדולים של הגוף או בכולו, הקאות, קוצר נשימה או התנשפות, צרידות או בעיות בדיבור, הזמינו אמבולנס מיד.

הורידו מהחולה בגדים המפריעים לו לנשום, תנו לו תרופות נגד אלרגיה אם הוא יכול לצרוך אותן, חכו לצוות העזרה הראשונה בלי להתרחק מהחולה ועקבו אחר מצבו.


סוגים של אלרגיות

אלרגיות מתחלקות לסוגים בהתאם למקום המגע והתגובה:

  • אלרגיה למזון – תגובה אלרגית של הגוף למוצרי מזון: ביצים, חלב, עוף, דגים, שיפון. הסימפטומים כוללים: גירוד, אקזמה, אדמומיות בעור, כאבי בטן, הקאות ותסמינים נוספים.
  • סרפדת – דלקת עור אלרגית המלווה בהופעת שלפוחיות בצבע ורוד כהה, כמו לאחר מגע עם סרפד.
  • קדחת השחת – תגובת המערכת החיסונית לאבקה של צמחים. הסימפטומים כוללים: בעיות בחוש הריח, חנק, ברונכיטיס ותסמינים אחרים.
  • דלקת לחמית אלרגית – סוג של קדחת השחת הפוגעת בעיניים: מתרחשת דלקת בלחמית – החלק העליון המכסה את לובן העין. הסימפטומים כוללים: דמעת, גירוד, בצקת.
  • נזלת אלרגית – תגובת הרירית של האף לאלרגנים. ביטוייה הם: גירוד, התעטשויות חוזרות, בצקת.
  • דלקת עור אטופית – דלקת עור אלרגית כרונית. עלול להופיע בקרב אנשים בעלי נטייה גנטית לאטופיה.


אם מחלקים את תגובות הגוף בהתאם לאברים שבהם הן מופיעות, ניתן לציין את הסוגים הבאים:

  1. תגובה בעור – מגע עם חומרים כימיים, עם תכשירים רפואיים, עם מוצרי מזון מסוימים ועם אבקת צמחים.
  2. תגובה במערכת הנשימה – כל האלרגנים העוברים דרך דרכי הנשימה: אבקה, אבק, פרווה של חיות מחמד, תרסיסים.
  3. תגובה למוצרי מזון – כל מה שקשור למוצרי מזון, בדרך כלל כאלה המכילים חלבונים, פירות יער, סוכר או פירות.
  4. תגובה דלקתית – טפילי מעיים ומיקרו-אורגניזמים הגורמים לדלקות.
  5. תגובה לאולטרה-סגול – תגובה לאור השמש. התגובה מופיעה על העור בדמות גירוי, אדמומיות, אבעבועות ויובש בשכבת העור העליונה.


סוגים של תגובות אלרגיות

תגובות אלרגיות מתחלקות לסוגים הבאים:

  1. תגובה אנפילקטית – תגובה מידית של הגוף, מהירה יותר בקרב ילדים. ביטוייה כוללים סרפדת, נזלת, אסתמה והלם אנפילקטי. מאופיינת בהפרשה רחבה של היסטמין כדי למנוע תקיפה חוזרת של האלרגן. מלווה בהתרחבות כלי הדם, בבצקת ברירית ובהתכווצות שרירים.
  2. תגובה ציטוליטית – תגובה של הגוף המכוונת לחיסול התאים של עצמו. נגרמת בעיקר על ידי תכשירים רפואיים.
  3. תגובה אימונוקומפלקסית – מופיעה כעבור כמה שעות, כי האימונוגלובולינים מגיבים לאלרגנים והחיבור בינם נשאר על דפנות כלי הדם, מה שגורם להצרת זרם הדם ומוביל לדלקת בעור, לדלקת הלחמית, לדלקת פרקים ולמחלות רבות אחרות.
  4. רגישות יתר – תגובת הגוף מגיעה כעבור יממה בערך ונגרמת לא בגלל אלרגן, אלא בגלל חומרים שנוצרו בעקבות המגע אתו. הסימפטומים כוללים: דלקת ברירית, נזלת, סוגים שונים של דלקות עור, אסתמה ותגובות אחרות.



איך מרפאים אלרגיה? טיפול מונע

אם אתם יודעים שאתם חשופים לאלרגיה לחומרים מסוימים, הימנעו ממגע אתם. חדירה נשנית של האלרגן לתוך גופכם תגרור תגובה קשה יותר בכל פעם ותגרום לכם להרגיש רע יותר.

קיימים תכשירים רפואיים המקטינים את התגובה האלרגית או מרפאים מהתסמינים שלה. לפני צריכתם חובה להיוועץ ברופא המטפל בכם, לברר את המינון הנחוץ את אפשרויות הצריכה ואת תאימותם לחומרים אחרים.

כדי להקל על תסמיני הגודש באף, הסינוסיטיס והשפעת משתמשים בנוגדי גודש – תכשירים מיוחדים המשפיעים על הרירית. הבצקת קטנה כיוון שכלי הדם מתכווצים. תכשירים אלה אינם מומלצים לילדים מתחת לגיל 12 ולאימהות מיניקות. לא מומלץ גם להשתמש בהם יותר מ-5 עד 7 ימים, כי קיים סיכון להרעת התסמינים של האלרגיה.

תרסיסי סטרואידים גם משמשים לאותה המטרה. הם לא נספגים בקלות וכמעט אינם מובילים לתופעות לוואי. הגרוע ביותר שיכול לקרות זה דימום מהאף כתוצאה משימוש ממושך מאוד.

גרימה לרגישות יתר היא שיטת ריפוי שבה בכל פעם מוחדרת לגוף כמות גדולה יותר ויותר של אלרגנים כדי להוריד את רגישות הגוף אליו. השיטה הזו מיושמת במקרים חמורים של אלרגיה או במקרים של עקיצות חרקים. הטיפול מתבצע בבית החולים תחת השגחת רופאים.

אם נתבונן מקרוב בסיבות לאלרגיה, נוכל לראות שהסכנה טמונה בסביבתנו. עם התקדמות טכנולוגיות הייצור והמכשור, החברות והמפעלים, האוויר התמלא ביותר אלרגנים, למוצרי מזון יש טעם סינטטי ותנאי האקלים באזורים מסוימים עגומים למדי. החיפוש אחר תרופה לאלרגיה נעשה קשה וארוך יותר.

כדי לא ליפול למלכודת של הגוף שלנו, צריך לדאוג מראש להרחקתם של כל האלרגנים האפשריים. המעט שניתן לעשות הוא אוורור הבית בתדירות המרבית האפשרית. שמרו על הניקיון בדירתכם, נקו במים כמה שאפשר. השתדלו להחליף בגדים לפחות פעם בשבוע. שתו מים נקיים והתקינו פילטר כדי להיות בטוחים באיכותם. השגיחו אחר חיות המחמד שלכם ופנו לווטרינר אם נדמה לכם שמשהו לא בסדר.

אפילו אם אין לכם זמן לדאוג לכול, אפשר בקלות לייעל את כל המטלות האלה. העידן המודרני מציע מגוון פתרונות לשמירת הניקיון בבית: שואבי אבק המנקים רצפות ושטיחים בעצמם, מטהרי אוויר לאנשים הסובלים מאלרגיות, בריזרים השומרים על טריות האווירה בבית ותחנות בסיס המפקחות על רמות מיקרו-אקלים נוחות במבנים. בריזר פשוט יכול לעזור לפתור את בעיית המחסור באוויר נקי, לא משנה היכן אתם גרים. תחנת הבסיס "Magic Air" שומרת על הפרמטרים האופטימליים, כך שאתם לא צריכים לפקח על כלום.

הניקיון בבית הוא הדבר הראשון הדורש את תשומת לבכם במקרה של תגובות אלרגיות חוזרות ונשנות. אם זה לא עוזר, פנו לרופא וגלו את כל הסיבות האפשריות לפריחה, לאדמומיות, לגירוד בעור ולסימפטומים אחרים. רגישות יתר היא תכונה טבעית של גוף האדם, אך טיפול נכון לא יאפשר לה למרר את חייכם. דאגו לבריאותכם ועשו כל מה שביכולותיכם כדי להימנע מתגובות אלרגיות.

אנו מאחלים לכם סביבה נקייה מאלרגיות ומלאת אוויר נקי!

לכל המאמרים >>
מסכים מדיניות הפרטיות     לידיעתך, באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies. המשך גלישה באתר מהווה הסכמה לשימוש זה.