עגלת קניות
ריקה כרגע
יוני 16, 2021

גרים במרתף? הגיע הזמן שתבינו מה איכות האוויר שאתם נושמים

עקב משבר הדיור והביקוש הגבוה להשכרת דירות, האמירו מחירי השכירות בערים ובפריפריה לגבהים שטרם נרשמו במדינתנו. המצב הוליד פתרון יצירתי, כאשר לאחרונה יותר ויותר אנשים מסבים את חלל המרתף לשימושים שונים, בין היתר השכרת המרתף למגורים במחיר מוזל, הקמת סטודיו או חדר עבודה ואף שימוש במרתף כגן ילדים. אולם לצד היתרונות, המגולמים במחיר נוח וניצול השטח הבנוי, נראה כי לא כולם מבינים את הסכנות הבריאותיות הטמונות בשהייה ממושכת בחלל לא מאוורר כהלכה. אז מה הן הסכנות והאם בכל זאת ניתן למצוא פתרון שיאפשר שימוש בטוח במרתפים? 

 
הסיבה לסירקולציה נמוכה

מרתף הוא חלל בנוי שנמצא ברוב המקרים לפחות חצי מטר מתחת לפני הקרקע. לרוב, המרתף יצויד בחלון צר ולעיתים לא יימצא חלון כלל. היעדר חלונות ומיעוט פתחי האוורור גורם לסירקולציה נמוכה של אוויר וכניסה מעטה של אור טבעי. אמנם היעדר האור עלול לגרום לדכדוך ודיכאון ואף להשפיע על יכולות הריכוז לזמן ארוך, אך היעדר הסירקולציה משפיעה באופן ישיר על איכות האוויר ועלולה לגרום לסכנות בריאותיות של ממש.  אפקט זה מתממש גם במקומות כמו יחידות דיור שהן אמנם לא מוגדרות כמרתף, אך נבנות מתחת לגובה הרחוב וסובלות גם הן מהעדר תחלופה מספקת של אוויר.

 
גרים במרתף? הגיע הזמן שתבינו מה איכות האוויר שאתם נושמים


האויב הבלתי נראה – עובש וטחב

עוד אחת מהבעיות המרכזיות המשפיעות על איכות האוויר במרתפים נעוצה בעובש ובטבח שעשויים להתפתח במקומות הללו. עובש וטחב נוצרים בתנאי רטיבות ולחות גבוהים, מכיוון שחלל המרתף נמצא מתחת לפני האדמה רמת הלחות בו תהיה גבוהה, מה שעלול לגרום להתפתחות של עובש. בנוסף, בשל רמת הסירקולציה הנמוכה, כל מקלחת מגבירה את רמת הרטיבות בחלל, ובשל העדר האוורור, אין ללחות כיצד להתאדות, אלא להתעבות על הקירות, מה שעוד מוסיף לשגשוגו של העובש, שיכול במקרים רבים להיות בלתי נראה לחלוטין. נשימה ממושכת של חלקיקי עובש יכולה לגרום לרגישויות בדרכי הנשימה, התפתחות של אלרגיות ולכאבי ראש ממושכים. כאשר מדובר בילדים, זקנים ואנשים בעלי מערכת חיסונית חלשה החשיפה לעובש תהיה מסוכנת במיוחד ויכולה אף להוביל למחלות כרוניות ובמקרים קיצונים, אף לתמותה.

גז הרדון

עוד היבט שיש לתת עליו את הדעת הוא גז הרדון. גז הרדון הוא גז רדיואקטיבי, חסר טעם, ריח וצבע. הגז מופק לעיתים מחומרים המשמשים לבנייה, לכן, הוא נפלט מקירות הבתים בכמות מזערית אשר אינה מהווה סכנה בתנאי אוורור נורמאלי. לעומת זאת, מינונו באדמה גבוה יותר, והוא עלול להיכנס לחלל המרתף דרך סדקים וחריצים בקירות. כאשר סינון האוויר במרתף לקוי, עלול הגז להימצא במינון גבוה מהמותר. נשימה ממושכת של גז הרדון במינונים כאלה יכולה לגרום להתפתחות של מחלות נשימה ואף לסרטן ריאות.

 
טיהור אוויר בחללי מרתף

קל להבין כי הפתרון האופטימלי למצבים כאלה מתחלק לשני שני חלקים הנוגעים לאיכות וכמות האוויר בחלל. החלק הראשון בפתרון יהיה להגביר באופן כלשהו את הסירקולציה של האוויר בחלל, כלומר לוודא כי אוויר נקי מן החוץ נכנס באופן סדיר יותר אל החלל ומחליף את האוויר שעומד ויכול להיות נגוע בבקטריות ועובשים. אנו ב-ATMO מציעים מגוון פתרונות שיכולים לסייע באופן זה, כמו למשל מערכת מבית חברת TION ששואבת אוויר מבחוץ, מנקה ומטהרת אותו, מחליפה את האוויר בחלל החדר באוויר נקי וצח, וכל זאת ללא צורך בפתיחת חלון.

 
מכשירים נוספים שיכולים לשמש כפתרון הם מכשירים של חברת AIRNANNY, המבצעים פעולה דומה של שאיבת אוויר חיצוני נקי ופיזורו בחלל, אך לצד זאת, אחד המכשירים בסדרה מציע גם פעולה של מכשיר אדים שמוסיף אל החדר לחות רצויה ומותאם במיוחד עבור חללים בהם נמצאים ילדים. כך, אם בחרתם להפוך את המרתף לחדר משחקים או אפילו למשפחתון, מכשיר זה יהווה את הפתרון האידיאלי ויבטיח ראש שקט בנוגע לאיכות האוויר שילדיכם נושמים.

 
באם תבחרו שלא להתקין תעלות אוורור, ולא להגדיל את הסירקולציה בחדר, חשוב מאד עדיין להבטיח כי אתם מטהרים את האוויר הקיים. באתר ATMO תוכלו למצוא מגוון מטהרי אוויר שהתקנתם פשוטה ולא מצריכה הכנות מיוחדות, שיכולים לנטרל בקטריות, אלרגנים וזיהומים באוויר, לווסת את רמת הפחמן בחלל, ולהבטיח כי האוויר הקיים בחדר נשמר נקי ככל האפשר, לזמן רב.

 

לכל המאמרים >>
מסכים מדיניות הפרטיות     לידיעתך, באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies. המשך גלישה באתר מהווה הסכמה לשימוש זה.