עגלת קניות
ריקה כרגע
מרץ 08, 2021

קוצר נשימה ומחסור באוויר: הסיבות למחסור בחמצן

נראה שכולנו מכירים את ההרגשה של מחסור באוויר, כשהמעלית הפסיקה לעבוד וצריך לעלות לקומה התשיעית, או כשצריך לרדוף אחרי אוטובוס כי אתה מאחר לעבודה... הבעיה היא שקוצר נשימה יכול להופיע גם במצב מנוחה. מהם, אם כך, התסמינים והגורמים לקוצר נשימה? מה לעשות כשאין מספיק אוויר?

תוכן עניינים:

  • למה אנו לא מקבלים מספיק אוויר כשנושמים
  • קוצר נשימה כתוצאה מאורח חיים
  • קוצר נשימה כתוצאה מחלל לא מאוורר
  • קוצר נשימה כתוצאה מתפקוד ריאות לקוי
  • קוצר נשימה כתוצאה ממחלות לב
  • קוצר נשימה כתוצאה מאנמיה
  • קוצר נשימה כתוצאה מדיסטוניה צמחית
  • מחלות אחרות
  • כיצד להיפטר מקוצר נשימה

למה אנו לא מקבלים מספיק אוויר כשנושמים

קושי בנשימה, המכונה קוצר נשימה או דיספניאה, נגרם עקב סיבות שונות, המשפיעות הן על דרכי נשימה והן על הריאות והלב. קוצר נשימה יכולים לעורר גורמים כגון: פעילות גופנית מוגברת, לחץ, מחלות בדרכי הנשימה. אם הנשימה שלכם מהירה ורועשת, אם עומק הנשימה והנשיפה משתנים לעתים, אם קיימת הרגשה של מחסור באוויר, הגיע הזמן לברר מה קורה, כיוון שתסמינים כאלה עלולים להיות מסוכנים לבריאותכם ולרמז על מחלות רציניות.


הסיבות הנפוצות ביותר למחסור באוויר הן:

  • אורח חיים לא בריא
  • הימצאות בחלל לא מאוורר כראוי
  • מחלות ריאה
  • מחלות לב
  • הפרעות פסיכוסומטיות (לדוגמה: דיסטוניה נצחית)
  • פגיעות בבית החזה

כעת נבחן את הסיבות מקרוב.

קוצר נשימה כתוצאה מאורח חיים

אם אתם לא סובלים ממחלות לב או ריאה, ייתכן שקוצר הנשימה נובע מאורח חיים פאסיבי מדי. להלן כמה עצות למניעת התסמינים של קוצר הנשימה.

  • כשקוצר הנשימה מופיע בזמן פעילות גופנית, כמו ריצה או הליכה ממושכת, זה סימן לכושר ירוד או למשקל עודף. נסו לעסוק בספורט או לבחון מחדש את הרגלי התזונה שלכם. מחסור בחומרים מזינים גם מוביל לעתים תכופות לקוצר נשימה.
  • קוצר נשימה מופיע לעתים תכופות אצל מעשנים, כיוון שהעישון מחליש את מערכת הנשימה. מי שרוצה לנשום עמוק יצטרך לוותר על ההרגל המגונה הזה. כמו כן, הרופאים ממליצים פעם בשנה לעשות רנטגן של הריאות בין אם קיימות בעיות ובין אם לא.
  • צריכת אלכוהול תכופה גם מסוגלת לגרום לקוצר נשימה, כיוון שהאלכוהול משפיע לרעה על מערכת הלב וכלי הדם ומגדיל את הסיכון להתקף לב, להפרעות בקצב הלב ולמחלות אחרות.
  • לא נשללת גם האפשרות שקוצר נשימה עלול להיגרם כתוצאה מתהפוכות רגשיות או מלחץ תמידי. למשל, התקפי חרדה מלווים בפליטת אדרנלין לדם, מה שגורם לרקמות לדרוש יותר חמצן ומוביל לקוצר נשימה. גם פיהוקים תכופים יכולים להצביע על בעיות בריאותיות, כי הם יכולים להיות תסמין של היפוקסיה מוחית.

קוצר נשימה כתוצאה מחלל לא מאוורר

כידוע, מחנק בדירת מגורים תמיד מלווה במצב רוח רע ובכאבי ראש. עם זאת, עודף פחמן דו-חמצני עלול להוביל לתוצאות רציניות יותר: עלפונות, בעיות זיכרון וריכוז, הפרעות שינה ומחסור תמידי באוויר. כדי לישון טוב ולעבוד ביעילות אנחנו חייבים אוויר מבחוץ. כבר סיפרנו לכם שקשה תמיד לאוורר את הבית. בחורף, למשל, אוויר קר מדי חודר מבעד לחלון הפתוח ולכן יש סיכוי לחלות. גם רעש ואוויר מזוהם יכולים להפריע לנו להרגיש טוב. המוצא הטוב ביותר במקרים כאלה הוא אוורור מאולץ דרך מערכות טיהור אוויר וחימום. כדאי לציין גם את מערכת המיקרו-אקלים החכם, שבעזרתה ניתן לשלוט מרחוק במכשירי הבקרה ולמדוד את רמת ה-CO2, את הטמפרטורה ואת הלחות.


קוצר נשימה כתוצאה מתפקוד ריאות לקוי

במקרים רבים מחסור באוויר נובע דווקא מבעיות בריאות. אנשים הסובלים מתפקוד לקוי של הריאות מתנשפים קשה לאחר מאמץ גופני. בזמן פעילות גופנית הגוף מפיק יותר פחמן דו-חמצני וצורך יותר חמצן. מרכז הנשימה במוח מאיץ את הנשימה כשרמת החמצן בדם נמוכה או כשריכוז הפחמן הדו-חמצני גבוה. אם הריאות אינן מתפקדות כראוי אפילו מאמץ קל יכול להאיץ בהרבה את קצב הנשימה. קוצר נשימה יכול להיות לא נעים כל כך שחולים בכוונה נמנעים מכל מאמץ גופני. אם קיימות מחלות ריאה רציניות, קוצר נשימה עלול להופיע גם במצב מנוחה.


מחסור באוויר יכול לבוא כתוצאה מ:

  • הפרעות בדרכי הנשימה שאינן מאפשרות לריאות להתרחב בזמן הנשימה וכתוצאה הנפח שלהן קטן והרקמות לא מקבלות מספיק חמצן.
  • הפרעות שחוסמות את דרכי הנשימה, לדוגמה: אסתמה. דרכי הנשימה נעשים צרים בזמן הנשימה ודורשים יותר מאמץ כדי להתרחב חזרה. רופאים ממליצים בדרך כלל לחולי אסתמה הסובלים מקוצר נשימה תמיד להיות מצוידים במשאף.

קוצר נשימה כתוצאה ממחלות לב



אחת ממחלות הלב המשפיעות באופן שלילי על עומק וקצב הנשימה היא אי ספיקת לב. הלב מזרים דם אל האיברים ואל הרקמות, אם הדם אינו מספיק (זאת אומרת, נוצרת אי ספיקת לב) בריאות מצטברים נוזלים, חילופי הגזים מופרים ונוצרת הפרעה בשם בצקת ריאות. הבצקת הזו היא הגורם לקוצר הנשימה המלווה
לעתים קרובות גם בתחושת חנק או משקל בחזה.

אנשים מסוימים הסובלים מאי ספיקת לב סובלים גם מאורתופנאה או נשימת השכיבה – קוצר נשימה המתרחש בעת שכיבה במאוזן. חולים כאלה נאלצים לישון בישיבה. מדובר בקוצר נשימה פתאומי המתרחש בזמן השינה ומאלץ את החולה להתעורר. מדובר בסוג הקיצוני ביותר של קוצר נשימה וסימן לאי ספיקת לב רצינית.

מחסור באוויר יכול להתרחש גם כתוצאה מלחץ דם גבוה בקרב חולים היפרטונים. לחץ דם גבוה מוביל לעומס יתר על הלב, להפרת תפקודו ולתחושה של מחסור בחמצן. סיבות אחרות לקוצר נשימה הן טכיקרדיה, אוטם שריר הלב, מחלת לב כלילית ושאר מחלות לב וכלי דם. בכל מקרה, רק רופא מומחה צריך לעשות את הדיאגנוזה הנכונה ולהפנות לטיפול מתאים.


קוצר נשימה כתוצאה מאנמיה

אנמיה מורידה את רמות ההמוגלובין ואת כמות תאי הדם האדומים. כיוון שההמוגלובין ותאי הדם האדומים מזרימים חמצן מהריאות לרקמות, כשמספרם מצטמצם הדם מספק פחות חמצן. החולים מרגישים במחסור באוויר במיוחד בזמן פעילות פיזית, כי הדם לא מספק להם את כמות החמצן המוגברת שלה הגוף זקוק. פרט לקוצר נשימה, סימפטומים אחרים יכולים להיות כאב ראש, אפיסת כוחות ובעיות ריכוז וזיכרון. הפתרון העיקרי הוא נטרול הסיבה לקוצר הנשימה, כלומר חזרה לרמה סדירה של המוגלובין ותאי דם אדומים.


קוצר נשימה כתוצאה מדיסטוניה צמחית

דיסטוניה צמחית היא הפרעה במערכת העצבים האוטונומית. בדרך כלל החולים מתלוננים על גוש בגרון, על נשימה מהירה ועל תחושה של מחסור באוויר. ההפרעות מתחזקות בנסיבות המצריכות מאמץ מצד מערכת העצבים: מבחן, ראיון עבודה, הופעה מול קהל וכן הלאה. הסיבות לדיסטוניה צמחית יכולות להיות מאמץ מוחי, גופני או רגשי מוגזם, שיבושים הורמונליים ומחלות כרוניות.

אחת מביטויי הדיסטוניה הצמחית הנפוצים ביותר היא תסמונת נשימת יתר המובילה ל"נשימה מוגזמת". רבים סבורים שמדובר במחסור בחמצן, אך זו טעות. למעשה, מדובר במחסור בפחמן דו-חמצני בדם, כי אדם הסובל מהתסמונת הזו פולט יותר מדי ממנו, מה שגורם להמוגלובין להתחבר לחמצן, וכתוצאה החמצן מתקשה להגיע לרקמות. במקרים קשים, הרופאים ממליצים לנשום לתוך שקית מוצמדת לפה. האוויר שיוצא יישאר בתור השקית וכשהחולה ישאף אותו חזרה הוא ישלים את המחסור בפחמן דו-חמצני.


מחלות אחרות

קוצר נשימה יכול להיות תוצאה של בית חזה פגום. לאחר פציעות שונות (כמו שברים בצלעות) תחושת המחסור באוויר נובעת מכאב חד בחזה. מחלות שונות יכולות אף הן לגרום לקוצר נשימה, למשל: סוכרת או אלרגיה. במקרים כאלה יש לעבור טיפול אצל רופא מומחה, כי להפטר מבעיות בנשימה ניתן רק באמצעות נטרול מקור המחלה.


כיצד להיפטר מקוצר נשימה

כפי שראינו, הטיפול בבעיה תלוי לחלוטין במקורה. כל אחת מהמחלות העלולות לגרום לבעיות נשימה דורשת גישה ייחודית, ביצוע בדיקות שונות וטיפולים. אם אתם חשים שדבר מה מפריע לכם פרט לקוצר הנשימה, אך ורק רופא רשאי לקבוע את הטיפול המתאים. אל תעסקו ברפואה עצמית! אם התקף של קוצר נשימה מופיע במפתיע יש להפסיק כל פעילות גופנית. אם ההתקף נמשך מעל לעשר דקות יש להזמין אמבולנס.

ישנן המלצות כלליות לטיפול מונע בקוצר נשימה, שכל אחד יכול לבצע.

  • בלו יותר זמן באוויר הצח, נסו לא לטייל ליד כבישים סואנים.
  • אם אורח החיים שלכם פסיבי למדי, נסו לשנות את זה. פנו לפחות 20 דקות ביום להליכה מהירה. אפשר לעסוק בשחייה – אחד מענפי הספורט הכי מבריאים.
  • נסו ליצור דיאטה נכונה ולוותר על מוצרי טבק. אכילת יתר, כמו עישון, גורמת לבעיות נשימה.
  • נסו לבצע תרגילי נשימה. הם יעזרו לכם לחזק את בריאותכם ולהימנע מקוצר נשימה.
  • אם יש לכם אלרגיה, רצוי להימנע ממגע עם הגורמים לה (אבק, פרווה, אבקת פרחים), כיוון שהם גורמים לעוויתות בסמפונות. בריזר יכול לעזור לכם למנוע את חדירתם של גורמים אלה לביתכם. ומי שסובל מאלרגיות למזון צריך להיצמד לדיאטה אישית.

שימו לב!
אופייה של הכתבה אינפורמטיבי בלבד. את כל הפעולות יש לתאם עם רופא!


לכל המאמרים >>
מסכים מדיניות הפרטיות     לידיעתך, באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies. המשך גלישה באתר מהווה הסכמה לשימוש זה.