עגלת קניות
ריקה כרגע
נובמבר 22, 2020

10 טיפים להגנה עצמית מפני זיהום אוויר מתפשט

זה כבר לא סוד שכולנו חשופים לזיהום אוויר תמידי. אנשים רבים אינם מודעים לכך, אך זיהום אוויר לא רק תורם להחמרה של מחלות קיימות, אלא גם עשוי לגרום לשלל מחלות באופן עקיף ואף ישיר. במחקרים שונים, נמצא כי שיעור המוות באזורים מזוהמים, גבוה בכ-20% בהשוואה לאזורים שאינם מזוהמים, ולכן ארגון הבריאות העולמי קבע כי יש להתייחס לזיהום האוויר כאל גורם סיכון בריאותי בדיוק כמו עישון, עודף כולסטרול ולחץ דם גבוה. בשונה ממה שנהוג לחשוב, זיהום האוויר הוא לא תופעה הקיימת רק במרחב הציבורי ונגרם על ידי מכוניות, עשן או פיח. למעשה, ישנן הערכות שגורסות כי זיהום האוויר התוך-מבני, עשוי להיות אף חמור מזיהום האוויר החיצוני שאנו נחשפים אליו – עניין אשר מציב אותנו בסכנה בריאותית ברוב שעות היממה. עם זאת, לא מדובר בגזרת גורל ובהחלט ישנן דרכים להמנע מחשיפה ממושכת לזיהום האוויר או להגן על עצמנו מפניו. אז מה עושים עם זיהום אוויר, הן בתוך הבית והן מחוצה לו? עשרה טיפים שכדאי לגזור ולשמור.

1. הפחיתו את השימוש במכשירים המפזרים בישום לחלל החדר

כמעט שלא ניתן להיכנס כיום למבנה כלשהו ולא להריח ריח של בושם. אין ספק כי פסיכולוגית, ריח טוב מתגמל מאוד, וגורם לנו לחוש כי אנו נכנסים למקום נקי ומטופח. עם זאת, חשוב לדעת כי חשיפה לבישום, בייחוד כשהיא מתמשכת, עשויה לגרום לבחילות, סחרחורות, כאבי ראש, חולשה, עייפות, נדודי שינה ואף תסמינים או בעיות בדרכי הנשימה העליונות – בעיקר בשל העובדה שחומרי הריח מכילים עשרות ועד מאות כימיקלים שונים (קשה להעריך את הכמות המדויקת, שכן התרכובת ממנה מורכבים בשמים נחשבת ל"סוד מסחרי", כך שלא ניתן לחייב את חברות הבישום לחשוף אותה). בנוסף, אם בביתכם קיים מפיץ ריח, רצוי לשקול לוותר עליו ולהחליפו באמצעי בישום טבעיים – כמו למשל פרחים או צמחים. רוצים המלצות על צמחים מומלצים? קפצו לסעיף מספר 3.

2. רכשו מטהר אוויר

מטהר אוויר הוא אולי האביזר השימושי והחשוב ביותר שתוכלו לרכוש לבית. מדובר במכשירים שלא רק מנטרלים ריחות לא נעימים הקיימים באוויר, אלא ממש מסננים את האוויר הלכה למעשה, ונפטרים ממזיקים כמו נבגי עובש, אדי גז מסוכנים ואף וירוסים וחיידקים. לעיתים קרובות, אנשים מבלבלים בין מטהרי אוויר לבין דיפיוזרים המפיצים ריח לחלל החדר. חשוב להבין כי קיים הבדל מהותי בין שני סוגי המכשירים הללו, משום שדיפיוזר, על כל שלל ריחותיו הנעימים, אינו עושה דבר למטרת טיהור האוויר שאנו נושמים, וכפי שציינו סעיף אחד מעלה, לעיתים אף מזהם אותו יותר. מסיבה זו, חשוב מאוד לרכוש מטהר אוויר איכותי מחברה המתמחה באופן ספציפי בשיווק, ייבוא או ייצור של מכשירים כאלה – כמו למשל חברת ATMO, המייבאת לארץ את מטהרי האוויר המתקדמים ביותר שקיימים כיום בשוק.

10 טיפים להגנה מזיהום אוויר

3. רכשו צמחים שנחשבים למטהרי אוויר

מסתבר שצמחים רבים אינם משמשים רק כאלמנט קישוט יפה לבית, אלא גם ממלאים פונקציה חשובה ומהותית ביותר: טיהור האוויר. צמחים כמו קיסוס הדרה, שרך בוסטון וליליום השלום, למשל, יקלטו חלק מאדי הגז שקיימים באוויר, ובאמצעות תהליכים מטבוליים, יפרקו אותם ויעשו בהם שימוש לצורך בנייה של סוכרים וחומצות אמיניות. כך, גם תוכלו להוסיף נוי ויופי אל חלל החדר, הבית או המשרד, וגם תזכו לאוויר מעט יותר מטוהר; רווח נקי בכל הכיוונים.

4. הקפידו להתרחק מעשן

תמיד ידענו כי אחד הגורמים המשמעותיים לזיהום אוויר הוא עשן, אבל בשנים האחרונות אנו נחשפים יותר ויותר למידע על נזק המאסיבי שהוא גורם. מסיבה זו, בין אם מדובר בעשן הנגרם כתוצאה מעישון, עשן מכוניות או עשן הנפלט ממפעלים – חשוב מאוד להקפיד להתרחק מעשן. אם אתם מעשנים, הקפידו שלא לעשן בחללים סגורים או בתוך הבית. אם אתם יוצאים לטיול בחוץ, העדיפו דרכים "ירוקות" יותר, כאלה הנמצאות במרחק גדול יחסית מכבישים ראשיים. אם אתם גרים בסמיכות למפעלים, הקפידו שלא להתקרב אליהם בשעות הפעילות, במידת האפשר.

5. אווררו את המבנה

תחלופת אוויר טובה תסייע רבות בהפחתת כמות המזהמים שקיימים בבית שלנו. חשוב מאוד לפתוח את כל החלונות שבבית לפחות למספר שעות בכל יום, על מנת לאפשר לאוויר נקי יותר להיכנס פנימה ולהחליף את האוויר המזוהם. אגב, למרות שזה נוגד את האינטואיציה, דווקא בחורף חשוב לפתוח את החלונות ולאוורר את החלל אף יותר, משום שמצבור החיידקים בחדר עולה. גם אם זה אומר שיהיה לכם מעט קר, אנו ממליצים ללבוש סוודר חם ולפתוח את החלונות לאוורור, על בסיס קבוע.  

6. הימנעו מרטיבות

לחות ורטיבות משמשות כקרקע פורייה להתפתחות של עובש. נבגי העובש עשויים לחדור לדרכי הנשימה, "להתיישב" בגוף ולגרום לנזקים רבים, חלקם אף קשים ביותר. מסיבה זו, חשוב לדאוג לייבש היטב אזורים לחים בבית או כאלה שמועדים יותר ללחות ולרטיבות – כמו למשל חדר האמבטיה.

7. הימנעו מכניסה למבנה סגור שעבר ריסוס

נמצאים תחת מתקפת חרקים בבית ומעוניינים לרסס אותו? הקפידו לעשות זאת בזמן שהבית מאוורר, וכמו כן הימנעו מכניסה למבנה לאחר הריסוס לפרק זמן של יממה לכל הפחות. בזמן הזה, דאגו לסירקולציה טובה בבית – פתחו את החלונות והשאירו מספר מאווררים דולקים בחלל החדר.

8. השתמשו במסכת פה-אף

מסכת פה-אף לא רק מגינה עלינו מפני וירוסים כמו וירוס הקורונה, אלא גם מורידה את כמות חלקיקי האוויר המזוהמים הנשאפים לריאות. אם אתם גרים בסביבה בה קיים זיהום אוויר גבוה – רצוי לשקול לעשות שימוש במסכה כזו בעת יציאה מהבית. ניתן לבדוק את רמת זיהום האוויר באזורכם באתר המשרד להגנת הסביבה. הנתונים באתר מתעדכנים על בסיס שעתי, ומאפשרים קבלת תמונת מצב מדויקת על איכות האוויר בסביבת המגורים שלכם בכל רגע נתון.

9. צרכו אנטי-אוקסידנטים

זיהום בכלל וזיהום אוויר בפרט, עשוי לגרום לתהליכים של חמצון בגוף, אשר יגרמו בתורם להזדקנות מואצת ואף למגוון של מחלות שונות. מסיבה זו, ישנה חשיבות גדולה לשמירה על תזונה בריאה, טובה ומאוזנת, ולצריכה של מאכלים נוגדי חמצון – כמו למשל קקאו, ענבים, עגבניות, מנגו, בצל, שום, פירות הדר, שקדים ועוד – על בסיס יומיומי.

10. שקלו להתקין מאווררי תקרה

בקיץ הישראלי הלוהט, שימוש במזגן הוא כמעט בלתי נמנע. השימוש הרב בחשמל תורם גם הוא לזיהום האוויר, שכן תחנות הכוח אשר יוצרות את החשמל משחררות לאוויר אלפי טונות של פחמן דו חמצני ומזהמים מסוכנים נוספים. שימוש במאווררי תקרה לא רק יסייע לנו בסירקולציה טובה יותר של האוויר, אלא גם ישמור על בית קריר יותר ויסייע לנו להפחית בתדירות השימוש במזגן.

לכל המאמרים >>
מסכים מדיניות הפרטיות     לידיעתך, באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies. המשך גלישה באתר מהווה הסכמה לשימוש זה.