עגלת קניות
ריקה כרגע
ינואר 09, 2021

רמות לחות סבירות במקומות סגורים: דירות, חדרי ילדים, משרדים

גוף האדם, כידוע, הוא 60% מים. כמה מים אנחנו צריכים באוויר שסביבנו? בואו נבחן את רמות הלחות הסבירות בדירה, בחדר ילדים ובמשרד.


תוכן עניינים:

חשיבות הלחות
רמת לחות סבירה בחדר ילדים
רמת לחות סבירה במקום העבודה
בקרת לחות

רמות לחות סבירות במקומות סגורים: דירות, חדרי ילדים, משרדים


חשיבות הלחות

האוויר שאנו נושמים תמיד כולל רמות מסוימות של אדי מים (לא מדובר, כמובן, באזורים מדבריים שבהם בני אדם לא יכולים להתקיים). הלחות באוויר מצביעה על קיומם של אדים אלה והיא יכולה להיות אבסולוטית ויחסית.

אם נבדוק כמה מים יש במטר מעוקב של אוויר נגלה את רמת הלחות האבסולוטית שבו. נניח שבמטר מעוקב של אוויר מצאנו 13 גרם מים. רמת הלחות האבסולוטית במקרה כזה שווה 13 גרם למטר מעוקב.

ואם נרצה לחשב את הרמה היחסית של הלחות האוויר, נזדקק לשני נתונים: נפח המים המרבי במטר מעוקב של אוויר (זה תלוי בטמפרטורה: ככל שהיא גבוהה יותר, כך יכול האוויר להכיל יותר לחות) ונפח המים הריאלי באותו מטר מעוקב של אוויר. היחס באחוזים של הנפח הריאלי לזה המרבי הוא רמת הלחות היחסית. לדוגמה: מטר מעורב של אוויר בטמפרטורה של 24 מעלות צלסיוס יכול להכיל מקסימום של 21.8 גרם של מים. אם מצאנו בו 13 גרם של מים, רמת הלחות היחסית שלו שווה ל-60% בערך.

כשמדובר ברמת לחות סבירה באוויר הכוונה היא תמיד ללחות יחסית. במילים אחרות, אותנו מעניין כמה רווי האוויר בלחות.

למדוד את רמת הלחות היחסית ניתן באמצעות מכשירים ביתיים לשליטה במיקרו-אקלים (למשל: תחנת הבסיס MagicAir) או באמצעות היגרומטר (מד לחות).

 רמות לחות סבירות במקומות סגורים: דירות, חדרי ילדים, משרדים


רמת לחות סבירה בחדר ילדים

גוף הילד לא מסוגל להתגונן כראוי מהגורמים המזיקים של הסביבה. ילדים מתקררים ומתחממים מהר יותר, מצטננים בקלות, חשופים יותר לזיהומים וסובלים יותר ממחלות.

המיקרו-אקלים בחדר הילדים צריך לתמוך באמצעי ההגנה של גוף הילד והלחות משחקת תפקיד חשוב ביותר. האוויר בשום פנים ואופן לא צריך להיות יבש, כי במצב כזה גוף הילד מאבד לחות במהירות. רירית האף מתייבשת ומאבדת את יכולתה להתנגד לזיהומים, העיניים יכולות להיות מגורות והעור הרגיש עלול להתקלף.

רמת הלחות הנחשבת סבירה בחדר ילדים היא 50 עד 60 אחוז.

רופא הילדים המפורסם יבגני קומרובסקי מתעקש על יותר: 60% היא נורמה לילד בריא ו-70% לילד הסובל מזיהום (ככל שרמת הלחות גבוהה, כך הרירית מתייבשת פחות).

רמת הלחות הסבירה לילד אינה משתנה בין החורף לקיץ, אך דבר אחד חשוב לדעת: הן בחורף והן בקיץ יש להקפיד על טמפרטורה שלא עולה על 24 מעלות צלסיוס בחדר הילדים. אם הטמפרטורה תהיה גבוהה יותר, תהפוך הלחות את החדר ליער טרופי. אתם ודאי יודעים מניסיונכם האישי שקשה יותר לסבול לחות גבוהה בחום מאשר בקור. בנוסף, טמפרטורה גבוהה יותר עלולה לגרום לחימום יתר של גוף הילד, מה שגם יוביל לאובדן נוזלים ולהתייבשות הרירית והעור.


רמת לחות סבירה במקום העבודה

רמת הלחות הסבירה במקום העבודה תלויה בעבודה המתבצעת. סוגים שונים של עבודות דורשים מדדי לחות שונים. לדוגמה, האוויר בחממות פרחים יהיה לח הרבה יותר מאשר האוויר במפעל תרופות.

אם מדובר בעבודה משרדית, אז הרמה הסבירה זהה לזו שבמבני מגורים: 40 עד 60 אחוז. לחות גבוהה יותר אינה רצויה, כי היא יכולה להזיק למכשור ולמסמכים. בכל מקרה, בעיית הלחות הגבוהה אינה אופיינית למשרדים. הבעיה ההפוכה דווקא נפוצה יותר: האוויר יבש מדי. משרדים רבים כבר מצוידים במכשירי אדים. זהו הפתרון הפשוט ביותר למקרים שבהם רמת הלחות במשרד אינה סבירה. העיקר להתקין אותו נכון.


בקרת לחות

עכשיו, כשאנחנו יודעים מהי רמת הלחות הסבירה למבני מגורים ולמקומות עבודה, ניתן להתחיל בבקרה (אם הדבר נחוץ, כמובן).

השיטה האמינה ביותר להעלות את רמת הלחות היא להתקין מכשיר אדים עם צריכת אוויר מספקת. אם האוויר בדירה יבש מאוד ייתכן שתצטרכו לחכות 7 עד 10 ימים עד שהגימור והרהיטים יספגו את הלחות, כי רק לאחר מכן הלחות באוויר תתחיל לעלות.


שיטות להורדת הלחות:

  • בחורף אוורור הדירה עוזר מאוד. כדי לא לפתוח חלונות ולא לצנן את החדרים, אפשר להשתמש במכשיר אוורור מאולץ עם פונקציית חימום האוויר.
  • התקינו מסירי לחות.
  • לחות מוגברת יכולה להיות תוצאה של נזילות, למשל בצנרת. חשוב לאתר את הנזילות ולעצור אותן.
  • קירור האוויר באמצעות מזגן מייבש את האוויר.
  • אם אתם מבשלים הרבה במטבח, האוויר שם נעשה יבש. התקינו קולט אדים מעל לכיריים.



לכל המאמרים >>
מסכים מדיניות הפרטיות     לידיעתך, באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies. המשך גלישה באתר מהווה הסכמה לשימוש זה.